Het sfeervolle Nikko met haar tempels en prachtige natuur

4 oktober 2016 - Nikko, Japan

We zijn tijdens de vorige reis ook een dag naar Nikko gegaan. Achteraf bleken we de helft nog niet gezien te hebben en hadden we de andere helft nog niet zo goed bekeken als dat we hadden gewild. Tijd voor een revanche. Het is twee uur van Tokyo vandaan en daarmee goed te doen voor een dagtrip.

Als eerst zijn we naar het westen van Nikko getrokken, want daar konden we prachtige natuur bewonderen. Via de Irohazaka (de weg met 48 haarspeltbochten) klimmen we in een stadsbus naar boven. Daar is het Akechidaira-plateau vanwaar we een prachtig uitzicht hebben op de Kegon-waterval en het Chuzenji-meer.

indrukwekkend.De Kegonwaterval, wat een herrie op deze afstand. Indrukwekkend.

Het meer en de waterval zijn ontstaan door een uitbarsting een aantal duizenden jaren geleden van de vulkaan Nantai die ernaast ligt. Vanaf deze afstand konden we de waterval al goed horen. Ook aan de andere kant van het platform hadden we een adembenemend uitzicht.

Weer een stuk naar beneden via het tweede deel van de Irohazaka kwamen we aan bij het begin van de stad Nikko. Daar staat het buitenhuis van de keizerlijke familie. Het is nu een museum en herdenkingsplek. De tuin is prachtig en daar hebben we even gezeten met een lekker ijsje van het theehuis in de tuin.

Het Tamozawa Imperial Villa Memorial Park met prachtige mostuin en heerlijk zonnetje De mostuin, daar is Clingendael niets bij en deze is wel het hele jaar open

Verder lopend door de buitenwijk komen we bij de snelstromende Daiya-rivier. De rivier kolkt door de Kanmangafuchi-kloof. In de kloof staan zo'n 70 Jizo, Bodhisattva die zorgen voor de overledenen. De rivier zelf is heel mooi helder blauw met diverse watervallen die erin stromen.

De Kanmangafuchi-kloof met jizo (de beelden). Een serene sfeer hing daar De Daiya-rivier kolkt onder de beelden langs in de kloof. Helder blauw water.

Door naar voor ons bekend gebied. De Toshogu-schrijn. Het is de rustplaats van de eerste keizer uit de Tokugawa-familie: Ieyasu. Nederland was het enige land dat mocht handelen met Japan van deze keizer en zijn familieopvolgers tussen 1603 en 1867.

De Nikko Togoshu Schrijn. De daken zijn verguld. Aap ziet geen kwaad, hoort geen kwaad, spreekt geen kwaad: the original!

Het heiligdom is prachtig met overal gebouwen met vergulde dakranden en rijkelijk versierde ornamenten, poorten en pagoda. Op de rechterfoto de drie apen Mizaru, Kikazaru en Inazaru (zie geen kwaad, hoor geen kwaad, spreek geen kwaad).

Een prachtige draak, verguld in het plafond van de Grote poort. De beroemde slapende kat.

Op de linkerfoto een ornament van de Yomeimon (Yomeipoort). Deze poort wordt nu gerestaureerd en daardoor is niet alles te zien, maar wat er te zien is, is prachtig. Ze zeggen dat het de rijkst versierde poort van Japan is. Rechts het ornament van de slapende kat. Daar waar de kat slaapt, kan de raaf (staat aan de andere kant) tegelijk zijn en is er vrede.

Na een forse klim de berg op via een stenen trap staat het graf van Tokugawa Ieyasu. Er hangt een serene sfeer zo diep in het bos en zo ver weg van de drukte en uitbundigheid van de schrijn.

Het graf van keizer Ieyasu

Op de terugweg naar de uitgang zagen we de grote lantaarn die Nederland (de V.O.C.) aan Ieyasu heeft geschonken toen de V.O.C. met hen handel dreef in de 17e eeuw.

Een cadeautje van Nederland (VOC) aan de Japanse keizer in 1643: een lantaarn