De Nakasendo in de Kiso-vallei

8 oktober 2016 - Kiso, Japan

We hadden de afgelopen dagen een slechte internetverbinding. Met een verslag van twee reisdagen en de wandeling over de Nakasendo en we zijn weer bij. Nakasendo is de andere handelsroute van eeuwen oud tussen Kyoto (Kyo) en Tokyo (Edo). De ene was de Tekaido bij Hakone.

Op onze Hakone-dag konden we de Owakudani-vulkaan niet meer tot aan de top bereizen. Misschien vanwege de staart van de taifoon Chiba die in Zuid-Korea levens heeft geëist, maar in ieder geval was de vulkaan te onrustig en liet te veel gassen los. Het ging de nacht ervoor ook flink te keer met regen en wind. Verder geen bedreigingen. Aardbevingen en tsunami's hebben we nog niet gevoeld en gezien.

Op onze lange reisdag naar de Kiso-vallei mochten we wel weer naar de krater van Owakudani. Daardoor konden we een in zwavelwater gekookt ei eten. Het lijkt net alsof ze het zwarte ei als handelsmerk hebben gekozen.

Geen echt kippenei, wel Owakudani in Kanji erop. Hello Kitty, niet de eerste keer dat we die tegenkomen, wel in een zwart ei.

Let op de details van de krukjes waar we op zitten, prachtig!

Onze slaapplek bracht ons meteen in de goede sfeer van de eeuwenoude handelsroute van de volgende dag. Een oud traditioneel huisje inclusief open haard in het midden van de kamer. Vanwege de korte momenten dat we in het huisje zelf waren, hebben we het vuur uiteindelijk niet aangemaakt.

Het traditionele huisje waar we mochten overnachten.

En wat zijn de bergen in het binnenland van Japan mooi! Het is een stevige tocht met de hellingen en dalingen en de onverharde of halfverharde paden. Maar de ervaring was er wel naar. En als je dan verwelkomt wordt door het eerste dorpje op je reis, dan weet je al helemaal waar je het voor doet: Tsumago, een poststadje op de Nakasendo.

Tsumago, mooi stadje. Tsumago

Een paar mooie beelden van de Nakasendo. Het is natuur en natuur en prachtige natuur.

De Nakasendo De Nakasendo, een waterval

Nakasendo met grote waterval De Nakasendo

Om uiteindelijk aan te komen in het volgende poststadje Magome. Dit stadje is duidelijk minder vlak dan Tsumago. We waren helemaal op en hebben hier helaas nauwelijks foto's gemaakt. Maar prachtig om zo'n stadje van bovenaf te kunnen bekijken.

Magome

1. Hetty:
    10 oktober 2016
    Ik had jullie al gemist : ) Wat is het waanzinnig mooi daar! Zijn jullie niet bekaf? Iedere dag ergens anders naartoe?
  2. Sanne:
    10 oktober 2016
    Ik had jullie ook al gemist! Wat is het ontzettend mooi daar!!
    Wij zijn afgelopen zaterdag met vrienden Ramen wezen eten ter ere van jullie. Nou goed, niet echt ter eren van jullie.. Maar ik moest uiteraard wel aan jullie denken! :)
  3. Wim, Elise en Lotte:
    11 oktober 2016
    Wat mooi om te lezen dat er zelfs maaltijden ter ere van ons worden genuttigd XD

Het valt mee met iedere dag ergens anders naartoe. We verblijven altijd minimaal 2 nachten op eenzelfde locatie en zo nu en dan langer, zoals vanaf vandaag in Kyoto. En overdag wil je er ook wel graag uit. De meeste slaapplaatsen zijn niet zo groot als in Hakone en met een klein kind is wandelen wel heel erg fijn.