Arashiyama is de mooiste wijk van Kyoto

13 oktober 2016 - Kyoto, Japan

Tijdens de vorige reis hebben we in 4 dagen tijd zo'n 12 plaatsen in sneltreinvaart bezocht in Kyoto. Deze stad heeft ongelofelijk veel mooie plekken die zeer tot de verbeelding spreken. Of het nu het Gouden paviljoen geheel van bladgoud of het Zilveren paviljoen is, die overigens niet zilver maar gewoon van hout is. De berg met duizend torii (Japanse poortjes), het hoofdkantoor van Nintendo, het pad van de filosoof, het bamboobos, de paleistuinen, het mangamuseum en een klopjacht door heet Kyoto naar alle figurines van One Piece (anime-serie): we hebben het toen allemaal bezocht.

Dat gingen we deze keer niet even dunnetjes overdoen. We hebben ons gericht op één deel van Kyoto waar meer te ontdekken valt dan we de vorige keer hebben gedaan. Dat is in Arashiyama, het meest noordwestelijke punt van Kyoto.

Vlakbij onze slaapplaats ligt de brug Togetsukyo. De brug zelf is niet zo bijzonder, maar vanaf die brug heb je heel mooi uitzicht op het Arashiyamagebergte en daar is het iedereen om te doen.

Uitzicht vanaf de Togetsukyo (brug). Lotte's uitzicht vanaf de Togetsukyo.

Aan de overkant van de brug ligt een gezellige winkelstraat waar halverwege aan de linker kant een poort staat en daarachter een pad naar de Tenryu-tempel. Dit is een belangrijke tempel omdat het het hoofdgebouw is van een van de 15 stromingen van de Rinzaischool die op zichzelf een van de twee stromingen is van het Zenboeddhisme in Japan. Tot zover een lesje Boeddhisme. Als jij het volgt, dan in elk geval beter dan wij.

Tenryu-tempel Torii op het terrein van de Tenryu-tempel.

Alles op loopafstand is best wel fijn. Drie minuten lopen verder begint het bamboobos. Tijdens de vorige reis zijn we hier al geweest, maar een reis naar Japan zonder bamboobos is geen reis naar Japan. De vorige keer hebben we wel al het andere gemist wat we nu hebben mogen bewonderen.

Bamboobos Bamboobos

Deze twee dagen hebben we rustiger aangedaan en zijn we de tweede dag in Kyoto de berg van Arashi (yama betekent berg, arashi overigens storm) opgeklommen. Daar hebben ze een park, het Iwatayama Monkey Park, aangelegd waar de Japanse makaak rondloopt. Best grappig om ze zo van dichtbij te bewonderen zonder dat er glas tussen zit. Bovenop het plateau staat een huisje waarvandaan je de apen eten kunt geven. Zo konden we ze ook rustig bewonderen.

Apen op Arashiyama (berg). Hallo Japanse makaak.

Ze wandelen gewoon langs je heen.

Langs Arashiyama (zo heet het stadsdeel van Kyoto, één van de bergen in de buurt en ook de bergketen rondom het stadsdeel om alles helder te houden), de bergketen loopt nog een oude spoorlijn van voor er een rechte lijn met veel meer tunnels werd aangelegd voor de doorgaande treinroute. Deze oude lijn is nu in gebruik als romantische toeristenroute en rijdt tussen twee eindpunten heen en weer met een aantal tussenstations voor de enkele lokale bewoner.

Het romantische treintje door het dal van Arashiyama.

Prachtig uitzicht vanuit het treintje. Mooi, zo'n rivier door de vallei.

Tijdens de vorige reis hebben we zo genoten van al de variaties in de Japanse keuken dat we niet waren toegekomen aan sushi. Vanaf 12 oktober zijn we er langer dan de vorige keer en kwamen we eindelijk toe aan onze eerste keer sushi in Japan. Dat moet op de foto. En het smaakte uiteraard lekker.

Onze eerste echte keer sushi in Japan.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl